drug warning
Drug Warning | Mise en garde sur les drogues
March 29, 2024

The Community Drug Strategies have received reports of an increase in the number of drug poisonings (overdoses) and unexpected reactions from the use of substances in the Sudbury and districts area.

While we cannot confirm the substance(s) causing the overdoses, this situation serves as an important reminder to the community that street drugs may be cut or mixed with substances such as benzos (benzodiazepines), xylazine, fentanyl, or carfentanil. Frontline workers warn that more toxic substances may be circulating locally, including a potent bluish-green looking substance being referred to as “down”. Workers report witnessing heavy “nods” accompanied by long periods of sedation.

An overdose occurs when a person uses a substance and their body is unable to handle the effects. As a result, the brain is unable to control basic life functions. The person might pass out, stop breathing, or experience a seizure. Overdoses can be fatal and non-fatal.

Prevent overdoses to save lives:

• Avoid mixing drugs, including prescribed, over the counter, and illegal drugs.
  • Avoid drinking alcohol while using other drugs.
  • Use caution when switching substances: start with a lower dose than you usually would.
  • If you have not used in a while, start with a lower dose. Your tolerance may be lower.
  • When using substances, consider the following options:
    • Have a trusted person with you who can provide support as needed.
    • Visit an overdose prevention site such as The Spot in Greater Sudbury (Réseau ACCESS Network).
    • Connect with the National Overdose Response Service at 1.888.688.6677 (NORS line).
    • Access the Brave App.
  • Avoid using drugs when you are alone.
  • Carry a naloxone kit. Know how to use it (PDF).
  • Call 911 if you suspect an overdose.

Opioid overdose symptoms include:

• fingernails and lips turn blue or purplish black
  • skin turns bluish purple, grayish, or ashen, depending on skin tone
  • dizziness and confusion
  • the person can’t be woken up
  • choking, gurgling, or snoring sounds
  • slow, weak, or no breathing
  • drowsiness or difficulty staying awake

Due to benzodiazepines (benzos) toxicity, an overdose may last for hours and look like:

• extreme sleepiness or passing out
  • poor balance and movement control
  • slurred speech
  • blackouts and memory loss

How to respond to an overdose:

• GIVE NALOXONE. This will help reverse an opioid overdose and will do no harm if the overdose is not due to opioids. This may improve breathing, but the person may not regain consciousness due to sedation. Additional doses maybe needed.
  • Call 911 to get medical help and keep monitoring breathing. Stay with the person until help arrives.
  • If the person is unconscious, place them in the recovery position.

Where to get naloxone?

For a free naloxone kit, contact The Point at Public Health Sudbury & Districts, Réseau Access Network, Sudbury Action Centre for Youth (SACY), or ask your local hospital or pharmacy. Or, visit www.ontario.ca/page/get-naloxone-kits-free.

Be cautious if using drugs and please distribute this information widely to help save lives.

Public Health Sudbury & Districts
705.522.9200, ext. 484

To view the drug warning poster, click here, Drug Warning Poster
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Les responsables de la Stratégie communautaire sur les drogues ont appris que le nombre d’intoxications aux drogues ou aux médicaments (surdoses) et de réactions inattendues à la consommation de substances avait augmenté dans Sudbury et districts.

Même si nous ne pouvons pas confirmer la substance qui est à l’origine des surdoses, cette situation est un important rappel à la communauté du fait que les drogues de rue peuvent être coupées ou mélangées avec des substances comme les benzos (benzodiazépines), la xylazine, le fentanyl ou le carfentanil. Selon le personnel de première ligne, il se peut que d’autres substances toxiques circulent dans la région, dont une appelée « down » qui est d’aspect vert-bleuâtre et puissante. Il constate des cas de forte « somnolence » accompagnée de longues périodes de sédation.

Il y a surdose quand une personne consomme une substance et que son corps ne peut en supporter les effets. Par conséquent, le cerveau est incapable de contrôler les fonctions vitales de base. La personne peut perdre connaissance, arrêter de respirer ou faire une crise d’épilepsie. Les surdoses peuvent être fatales ou non.

Prévenir les surdoses pour sauver des vies:

• Évitez de mélanger les drogues, y compris les médicaments d’ordonnance ou en vente libre et les drogues illégales.
  • Évitez de boire de l’alcool pendant que vous consommez d’autres drogues.
  • Allez-y prudemment quand vous changez de drogue : commencez par une dose plus faible que d’habitude.
  • Si vous n’avez pas consommé depuis quelque temps, commencez par prendre une dose moindre. Votre tolérance pourrait avoir diminué.
  • Lorsque vous consommez des substances, songez aux possibilités suivantes :
    • Assurez-vous qu’une personne de confiance vous accompagne et peut vous aider, au besoin.
    • Rendez-vous à un site de prévention des surdoses comme La Place dans le Grand Sudbury (Réseau ACCESS Network).
    • Communiquez avec le service national d’intervention en cas de surdose (NORS) au 1.888.688.6677 (ligne du NORS).
    • Accédez à l’appli Brave.
  • Évitez de consommer des drogues en solo.
  • Ayez sur vous une trousse de naloxone. Sachez comment l’utiliser (PDF).
  • Composez le 911 si vous soupçonnez une surdose.

Symptômes d’une surdose d’opioïdes

• Lèvres ou ongles devenant bleus ou noir violacé
  • Peau devenant violet bleuté, grisâtre ou cendrée, selon le teint
  • Étourdissements et confusion
  • Personne impossible à réveiller
  • Étouffement, gargouillements ou ronflements
  • Respiration lente, faible ou absente
  • Somnolence ou difficulté à rester en état d’éveil

En raison de la toxicité des benzodiazépines (benzos), une surdose peut durer des heures et se présenter ainsi :

• Somnolence extrême ou perte de connaissance
  • Mauvais équilibre et mauvais contrôle des mouvements
  • Trouble de l’élocution
  • Évanouissements et pertes de mémoire

Comment réagir à une surdose :

• DONNEZ DE LA NALOXONE. Elle aidera à inverser la surdose d’opioïdes et ne nuira pas à la personne si la surdose n’est pas liée aux opioïdes. Elle pourra améliorer la respiration, mais la personne pourra ne pas reprendre connaissance en raison de la sédation. Il se peut que des doses supplémentaires soient nécessaires.
  • Appelez le 911 pour obtenir une aide médicale et continuez à surveiller la respiration. Restez avec la personne jusqu’à l’arrivée des secours.
  • Si la personne est inconsciente, placez-la en position de récupération.

Où se procurer de la naloxone?

Afin d’obtenir une trousse de naloxone gratuite, communiquez avec Le point à Santé publique Sudbury et districts, le Réseau ACCESS Network, le Sudbury Action Centre for Youth (SACY), ou renseignez-vous auprès de l’hôpital ou de la pharmacie de votre secteur. Vous pouvez aussi consulter https://www.ontario.ca/fr/page/ou-vous-procurer-une-trousse-de-naloxone-gratuite.

Si vous consommez des drogues, faites-le avec prudence. Veuillez distribuer le présent document d’information largement pour aider à sauver des vies.

Santé publique Sudbury et districts
705.522.9200, poste 484

Pour lire l'affiche d'avertissement sur les drogues, cliquez ici, Mise en garde sur les drogues

Latest Stories
half load
Half load Restrictions [Updated on May 11th, 2024)
May 11, 2024

Half load restrictions | Restrictions de demi-charge

questions
April 4th Meeting Q&A Document Updated
April 20, 2024

A follow up on April 4th meeting. | Un suivi à la réunion du 4 avril.

presentation
Revitalization project presentation
April 18, 2024

Presentation Q&A session with R.V. Anderson Associates Limited. | Présentation/questions-réponses avec R.V. Anderson Associates Limited.

special
April 4th's Special Meeting Presentation